فروشگاه آنلاین ابزار و تجهیزات صنعتی و ساختمانی

پشتیبانی تلفنی: 09128560926

عمومی

معرفی انواع قالب جدول بتنی – سایز و ابعاد استاندارد قالب جدول

معرفی انواع قالب جدول بتنی – سایز و ابعاد استاندارد قالب جدول

انواع قالب فلزی جدول بتنی

قطعات بتنی مختلفی در صنعت ساخت‌وساز به کار می‌رود، به همین سبب بتن را یکی از مصالح پر مصرف در این حوزه می‌دانند. یکی از قطعاتی که با بتن ساخته و تولید می‌شود، جدول است. بلوک‌های کنار خیابان که باعث جداسازی خیابان و پیاده‌رو می‌شوند، نمونه‌ای از جدول است که با استفاده از قالب جدول بتنی ساخته می‌شوند.

برای ساخت این قطعات بتنی باید قالب‌بندی انجام گیرد. با استفاده از قالب‌های جدول بتنی می‌توان جدول بتنی با اندازه‌های متفاوت ایجاد کرد.

جدول‌های بتنی که تولید می‌شوند، باید مواد اولیه آن‌ها از لحاظ کیفیت مطلوب باشند تا جدول بتنی ساخته شده کارایی مناسبی داشته باشد.

در این مقاله سعی بر این است که ضمن آشنایی با انواع قالب‌های جدول بتنی، با ابعاد و وزن مناسب و استاندارد قالب‌های جدول بتنی موجود در بازار که در ساخت سازه‌های عمرانی به کار می‌روند هم آشنا شوید.

 قالب جدول بتنی

از جدول‌های بتنی برای فضاسازی، جداکردن فضای دو محیط و زیبا کردن محوطه‌ها استفاده می‌شود. جدول‌های بتنی به‌وفور در شهر مشاهده می‌شوند.

امروزه برای ایجاد جدول‌ها از دستگاه استفاده می‌کنند؛ اما گاهی مهندسین امکان استفاده از دستگاه را ندارند به طور مثال بودجه پروژه آن‌چنان زیاد نیست. پس مانند دیگر سازه‌های بتنی برای ساخت آن‌ها نیاز به قالب‌بندی دارند. جدول‌های بتنی باتوجه‌به نقش و نوع استفاده از آن‌ها، مدل‌های مختلفی دارند.

قالب فلزی جدول قابل تولید در ابعاد مختلف

قالب فلزی از ورق فولادی با ضخامت 5 میلی‌متر ساخته می‌شود.

قالب فلزی قیمت بالاتری نسبت به قالب پلاستیکی دارند؛ اما کاربرد بیشتری هم در تولید قالب‌های جدول بتنی دارند. زیرا استحکام بیشتر و دوام بالاتری در برابر بار وارد به قالب بر اثر بتن‌ریزی دارند. همچنین در تعداد دفعات بالا می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

دسته‌بندی قالب جدول بتنی بر اساس ساختار قالب

قالب‌های جدول بتنی را طبق فاکتور ساختار آن‌ها مخصوصاً باتوجه‌به درب قالب‌ها را می‌توان به سه مدل متفاوت دسته‌بندی کرد که در ادامه توضیحاتی درباره هر کدام بیان خواهد شد. این سه نوع قالب عبارت هستند از:

قالب جدول کشویی

همان‌طور که از نام قالب پیداست، درب این قالب کشویی است و یکی از راحت‌ترین قالب‌ها برای کارکردن و قالب‌بندی است. قالب‌بندی با قالب جدول کشویی بسیار راحت است و می‌توان به‌سرعت عملیات قالب‌بندی جدول‌های بتنی را انجام داد. این قالب‌‌ها با داشتن یک در کشویی از نشت بتن به خارج از قالب جلوگیری می‌کنند.

عملکرد آن به این صورت است که بلافاصله بعد از ریختن بتن داخل قالب باید در قالب بسته شود و تا پایان زمانی که بتن خشک می‌شود، در قالب باز نشود. پس از این‌که بتن خشک شد، می‌توان قطعه بتنی را از قالب خارج کرد و جدول بتنی حاضر است.

قالب جدول پیچی

عملکرد قالب جدول پیچی بسیار شبیه قالب کشویی است تنها تفاوت آن در این است که در قالب پیچی به‌وسیله پیچ‌ومهره بسته می‌شود. پس از پایان بتن‌ریزی و اینکه بتن خشک شد، پیچ و مهره‌ها را بازکرده و جدول بتنی را از قالب خارج می‌کنید. در این نوع قالب به دلیل اینکه در قالب کاملاً به‌وسیله پیچ‌ومهره سفت می‌شوند، از ورود هوا به داخل قالب جلوگیری می‌کند

قالب جدول کانیوو

قالب جدول کانیوو را به دلیل شکل ظاهری خاصش که هلالی و قوسی شکل است، می‌توان یکی از پرکاربردترین قالب‌های جدول بتنی نام برد. برای ساخت جدول‌های قوسی شکل مانند جوی‌های آب و فاضلاب‌ها این نوع قالب به کار برده می‌شود. علت شکل خاص این قالب‌ها این است که به‌سهولت در پیچ آبراه‌ها، آب را عبور می‌دهند. به همین سبب باید از کیفیت قالب جدول مطمئن باشید و قالب را از شرکت‌ها و برند‌های معتبر تهیه کنید. از مزایای دیگر استفاده از این قالب جدول می‌توان به استفاده از این قالب‌ها در جلوی پارکینگ یا ساختمان‌های مسکونی اشاره کرد.

چگونگی ساخت قالب جدول بتنی

با ویژگی‌های قالب جدول بتنی و اندازه و وزن آن‌ها آشنا شدید. اکنون نگاهی به چگونگی ساخت قالب جدول بتنی می‌اندازیم. برای ساخت قالب‌های جدول لازم است مراحلی طی شود که به این صورت هستند:

مرحله اول:  برش‌کاری

قالب‌های جدول معمولاً از جنس فلزی هستند. برای ساخت قالب‌های جدول ورق‌های فولادی st37 شرکت فولاد مبارکه که ضخامتی 5 میلی‌متری دارند را با استفاده از دستگاه خاصی در اندازه مورد نیاز مشتری برش می‌دهند.

مرحله دوم: پانچ زنی

ورق‌های فولادی که در مرحله قبل برش داده شدند، باید به‌وسیله پانچ به هم متصل شوند. این مرحله بسیار مهم است؛ زیرا اگر این مرحله به‌درستی صورت نگیرد، قالب‌ها کم‌کیفیت ساخته می‌شوند و کارایی لازم را نخواهند داشت.

مرحله سوم: جوش قوس الکتریکی

از این روش برای جوشکاری تمامی قطعات فلزی می‌توان استفاده کرد. بعد از اینکه کف قالب و تسمه‌ها پانچ شدند، باید با جوشکاری قوس الکتریکی به هم متصل شوند. روند کار به این صورت است که با استفاده از دستگاه حرارتی الکتریکی جوشکاری قالب مخصوصاً جوشکاری قسمت‌هایی که غیرقابل‌دسترسی هستند، انجام شود.

مرحله چهارم: جوشکاری co2

برای محکم کردن قالب جدول بتنی و بهتر کردن کیفیت اتصال قطعات آن، از گاز co2 برای جوشکاری استفاده می‌کنند. این جوشکاری به قالب این امکان را می‌دهد تا محکم‌تر شود و مقاومت قالب بالا رود. این جوشکاری بسیار سریع انجام می‌شود و زوائد حاصل از جوشکاری وجود ندارد.

مرحله پنجم: بررسی کیفیت قالب جدول بتنی

برای اطمینان از دوام قالب‌های جدول بتنی باید کیفیت قالب‌ها توسط متخصصین بررسی شوند؛ زیرا ممکن است ریز جزئیاتی از کار ساخت قالب نادیده گرفته شده باشد و جوشکاری‌ها درست انجام نگرفته باشد.

در این مرحله پس از بررسی کیفیت قالب، باید سطح قالب را سمباده کرد تا سطح قالب صاف و یکدست شود.

مرحله ششم: رنگ قالب جدول بتنی

همان‌طور که می‌دانید جنس قالب‌ها از فولاد است. فلزات اگر در معرض هوا قرار گیرند، زنگ می‌زنند و کیفیت خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل سطح قالب را رنگ می‌زنند تا هم از لحاظ کیفی هم از لحاظ ظاهری قالب‌ها باکیفیت باشند.

بسته‌بندی قالب‌های جدول بتنی

بعد از اتمام تمامی مراحل بالا، ساخت قالب‌های جدول به اتمام می‌رسد. قالب‌ها به بخش انبار برای بسته‌بندی فرستاده می‌شوند. بسته‌بندی به‌این‌علت انجام می‌شود که قالب‌های جدول به‌سهولت بارگیری شوند.

مراحل ساخت جدول بتنی

همان‌طور که اشاره شد، از قالب جدول برای ساخت بلوک‌های بتنی که در معابر شهری مانند کناره‌های خیابان، فضاهای سبز و آیلند سازی استفاده می‌شود.

ساخت جداول بتنی به دو صورت ویبره‌ای و سنتی یا پرسی انجام می‌گیرد.

روش ویبره‌ای : به این صورت است که قالب را با متصل‌کردن تجهیزاتی به هم دیگر ایجاد می‌کنند، بتن درون قالب ریخته می‌شود و پس از اینکه بتن خشک شد، در قالب باز می‌شود. نکته مهم این است که نسبت اختلاط آب به سیمان باید کمتر باشد تا مقاومت جدول بتنی افزایش یابد.
برای خشک‌شدن بتن یا باید آن را در محیط باز و یا در برابر آفتاب و یا بخار قرارداد.

روش پرسی: در اول کار روش پرسی مشابه روش ویبره‌ای است. تفاوت آن این است که بتن را پرس می‌کنند تا آب بتن خارج شود. این روش خود به دو صورت ممکن است انجام پذیرد: پرسی خشک و پرسی تر

در روش پرسی خشک، پس از بتن‌ریزی و گیرش اولیه بتن، پس از آنکه بتن فشرده شد، قالب باز می‌شود. سپس روی بتن عملیات کیورینگ انجام می‌گیرد و در انبار بسته‌بندی‌شده و آماده اجرا در پروژه خواهند بود.
در روش پرسی خیس از قالبی استفاده می‌شود که فیلتری که در ابتدا و انتهای قالب قرار دارد. پس از ریختن بتن داخل قالب، به‌منظور اینکه آب بتن بیرون رود و قطعه بتنی متراکم شود، از دستگاه پرس هیدرولیک استفاده می‌شود تا آب بتن را به روش مکش خارج کند. بتنی که متراکم باشد و آب موجود در آن خشک شده باشد، مقاومت و دوام بالایی دارد.
نکات مهم درباره قالب جدول بتنی:

در هنگام ساخت و اجرای قالب جدول بتنی نیاز است به یک سری نکات توجه شود تا جدول بتنی ساخته شده حالت ایده‌آل و مدنظر متخصصان را داشته باشد. یکی از مواردی که باید توجه داشت چگونگی تولید قالب جدول است. زمانی که قالب جدول ساخته می‌شود باید اندازه و مراحل ساخت قالب درست و دقیق انجام شود تا جدول بتنی ساخته شده متناسب و محکم باشد. قالب به‌هیچ‌وجه نباید تاب داشته باشد و یا خم شده باشد و جنس قالب ساخته شده باید به‌گونه‌ای باشد که در برابر فشار بتن دوام بیاورد به همین علت قالب را از بهترین جنس فولاد که ورقه فولادی st37 شرکت فولاد مبارکه است، می‌سازند.

کاربرد‌های استفاده از جدول‌های بتنی

از جدول‌های بتنی در ساخت‌وساز استفاده متفاوت و بسیاری می‌شود. کاربردهای مفید و سازنده‌ای که جدول‌های بتنی دارند، باعث می‌شوند که در پروژه‌های عمرانی به کار گرفته شوند.

  • ساختن فضاهایی برای زیباسازی محیط‌های شهری
  • استفاده در ساختمان‌ها به‌عنوان مانعی برای عبور سرما و گرما
  • ایجاد مسیر رفت‌وآمد
  • ساختن فضای سبز
  • ایجاد جوی‌های آب و فاضلاب
  • دوطرفه کردن مسیرهای جاده‌ای
  • جدول‌کشی

قیمت قالب جدول بتنی

در هنگام ساخت‌وساز و اجرای پروژه‌های ساختمانی، زمانی که نیاز است که از جدول‌های بتنی استفاده شود، پیمانکاران نیاز دارند که قیمت ساخت و تولید قالب جدول را بدانند تا در بودجه پروژه محاسبه کنند. در هنگام خرید قالب جدول باید تمامی عوامل مؤثر در قیمت را بدانند.

قیمت روز آهن تاثیر مستقیم در قیمت قالب فلزی جدول دارد. همچنین قیمت کارخانه‌های معتبر قالب سازی در مقایسه با کارگاه‌های کوچک می‌تواند متفاوت باشد. اصلی‌ترین دلیل این تفاوت استفاده از مواد اولیه و ورق فولادی مرغوب است. بهترین نوع ورق برای ساخت انواع قالب فلزی بتن، ورق فولاد مبارکه اصفهان rst 37 است.

قیمت قالب جدول چگونه محاسبه می‌شود؟

قالب‌های فلزی، به‌صورت کیلویی خریدوفروش می‌شوند و چون فولادی هستند، قیمت آن‌ها را باید هر روزه از فروشندگان استعلام گرفت. زیرا با توجه به نوسان قیمت آهن، قیمت قالب‌های فلزی نیز در حال تغییر است.

کلام نهایی

در این مقاله با قالب جدول بتن و کاربردهای آن در صنعت ساختمان‌سازی آشنا شدید. این نوع قالب‌ها برای تولید جدول بتنی به کار گرفته می‌شود. قالب‌های جدول بتنی معمولاً فولادی و فلزی هستند و خرید آن‌ها به‌صورت کیلویی است.

 

 

 

راهنمای کامل و تصویری

مونتاژ قالب فلزی مدولار

این راهنما توسط کارشناسان برندهای مطرح قالب بتن فلزی در ایران ساخته شده است.

راهنمای کامل و تصویری

مونتاژ قالب فلزی فونداسیون

این راهنما توسط کارشناسان تسکو تهیه و ارائه شده است.

راهنمای کامل و تصویری

مونتاژ قالب فلزی دال

راهنمای ویدئویی قالب فلزی دال را مهندسان سامکو تهیه و تدوین کرده‌اند

راهنمای کامل و تصویری

مونتاژ قالب فلزی ستون

این راهنما ارائۀ مشترک کارشناسان شرکتهای تسکو و سامکو است.

راهنمای کامل و تصویری

مونتاژ قالب فلزی دیوار

این راهنما در واحد تولید محتوای هیرکانو و با کمک کارشناسان تسکو تهیه شده است.

سبد خرید

ورود

ورود | ثبت نام
فروشگاه
0 موارد محصول
حساب کاربری من

آقای علیپور کارشناس فروش
09128560926

مایلید ما با شما تماس بگیریم؟